שאלו את המומחה: סמלים כשרים בחו"ל

מערכת שורש  ח כסליו, תשפ  12/6/2019

שאלה של בחור שמתגורר בחו"ל ומתקרב לדת: שמתי לב שיש המון סמלים שונים המצביעים על כך שמוצר מסוים הוא כשר
.......................

שאלו את המומחה: סמלים כשרים בחו
תשובה: אתה צודק, יש עשרות סמלים שונים המצביעים על מוצר שהוא כשר וזאת כיוון שכל אחד מהם מקבל אישור מגורם אחר.

מה המשמעות של התוויות והסמלים
קיימים סמלים OU המצביעים על כך שהפריטים הוכרזו ככשרים על ידי המועצה הדתית האורתודוקסית CRc הוא הכשר אשר נרשם על ידי המועצה הרבנית בשיקגו, KSA מייצג את הפיקוח הכשר על אמריקה וכו'.

החותם הכשר או הכשר של האיחוד האורתודוקסי הוא האישור הכשר הידוע ביותר בעולם. (Wikimedia Commons) איות המילה העברית "כשר" מופיע על רבים מהם.

מכיוון שחוקי הכשרות מחייבים להפריד בין הבשר והחלב, על כל מוצר כשר מציינים תמיד אם הוא בשרי, פרווה או חלבי.
לא כל המוצרים דורשים אישור נפרד כשר לפסח. אפשר לקבל רשימה מלאה ומדריך על פי הצורך.
חשוב לשים לב לכשרותו של כל מוצר בנפרד כיוון שאם מוצר אחד של יצרן ספציפי הוא כשר, אין זה אומר שכל מוצריו הם כשרים.

מדוע קיימים כל כך הרבה סמלים?
הסיבה היא שיש אנשים אשר סומכים על ארגונים מסוימים שיעשו עבודה טובה כדי לוודא שמזון הוא כשר. קיימים גם אישורי הכשר של זרמים שונים בציבור החרדי אשר נוהג לאכול רק מוצרים שהוכשרו על ידי גורם ספציפי המקובל עליהם.

מהי דוגמה טובה?
הנוהג בגולה הוא לא לתת כשרות לג'לטין כיוון שקיים חשש שהם עשויים מבעלי חיים אשר אינם כשרים. זאת עקב העובדה שלא כל רב הוא מומחה בתחום עיבוד המזון ויכול לדעת איך בוצע הייצור ובאילו חומרים או בעלי חיים נעשה שימוש.

לכן המשגיח לומד קורס משגיחי כשרות, לומד את רזי המקצוע על כל שלביו והיבטיו, כדי שהפיקוח יהיה מוקפד וייעשה בזמן אמת תוך כדי פיקוח על כל הליכי הייצור כדי לוודא שכל מוצר הוא אכן כשר.

כל משגיחי הכשרות מודעים היטב לכל התהליך המורכב ולכן הם עוקבים אחריו לכל אורכו כדי לוודא שלא נוצרות כל בעיות כשרות בעת ייצור או שחיטה של מוצרים כאלה ואחרים.

המגמה היא לוודא שכל מוצר המוצע לציבור היהודי והחרדי אכן יוצר על פי ההלכה, מבעלי חיים בריאים וכשרים בלבד או חלב שקיבל אישור של הרב לשימוש בו. אם כל המרכיבים כולם הם כשרים הרי שהמוצר המוגמר הוא כשר ואפשרי לאכילה.